|
Kierownik, prowadzący zajęcia
Kierujący: dr Maria Szczodrowska
Misja pracowni
Intermedialność to łączenie ze sobą różnych sposobów przekazywania informacji. Natomiast intermedialność w sztuce to nie tylko
łączenie ze sobą różnych postaci sztuki (plastyka, muzyka, film, teatr, literatura, telewizja i inne) ale przede wszystkim
działanie artystyczne, prowadzące do zmiany, poszerzenia i wzbogacenia konwencjonalnych sposobów tworzenia sztuki a także
tradycyjnych sposobów jej pojmowania i odbioru. Działanie to nie jest tylko gestem artystycznym ale także interwencją społeczną,
mającą na celu wkroczenie do zastanej rzeczywistości, rozbicie dogmatycznych systemów myślenia i tworzenie nowych postaci sztuki
i kultury.
Zadaniem Pracowni Intermediów jest wprowadzenie studentów w obszar sztuki intermediów, rozumiany jako znaczący element sztuki
i kultury współczesnej. Szczególnie zależy nam na rozbudzaniu kreatywności oraz odwagi w podejmowaniu niekonwencjonalnych
działań intermedialnych z uwzględnieniem ich kontekstu społecznego.
Opis wybranych zagadnień
Przedmioty realizowane obecnie w Pracowni Intermediów na kierunku Sztuka mediów i edukacja wizualna:
- Podstawy intermediów na I roku, Projekty i działania intermedialne na II i III roku, Działania intermedialne w przestrzeni społecznej na IV roku oraz Realizacje intermedialne na V roku.
- Magisterski dyplom artystyczny (intermedialny) na V roku studiów magisterskich
W Pracowni Intermediów zajmujemy się następującymi zagadnieniami i formami ich realizacji:
- Znaczenie sacrum i profanum w intermediach, sztuce i kulturze.
- Globalność i lokalność kultury i sztuki w intermediach.
- Społeczny kontekst intermediów, intermedia wobec polityki i ekonomii.
- Intermedia wobec nauki i techniki, szczególny kontekst ekologii.
- Interaktywność w relacjach: autor-nadawca, dzieło-działanie, odbiorca-uczestnik.
- Tradycyjne i nowoczesne media sztuki oraz sztuka źródeł i sztuka ludowa jako pola inspiracji w intermediach.
- Prezentacje intermedialne (m.in. obiekt, instalacja, environment, performance, happening, pokaz audiowizualny i multimedialny). Kreacje indywidualne i zespołowe.
- Projektowanie przestrzeni wystawienniczej, oprawy plastycznej widowisk i scenografii telewizyjnej.
- Intermedialne akcje, działania i interwencje artystyczne, społeczne, edukacyjne, promocyjne i reklamowe w przestrzeni zurbanizowanej i przyrodniczej.
- Eksperymenty, działania niekonwencjonalne, przekraczanie granic sztuki, bycie poza sztuką.
Umiejętności, wiedza, praktyka
Nasze przesłanie:
- Myśl i działaj twórczo, oryginalnie, niekonwencjonalnie i po swojemu.
- Poznawaj i szanuj wielkich mistrzów ale też poznawaj i szanuj siebie.
- Im bardziej to co tworzysz będzie osobiste tym bardziej będzie też uniwersalne.
- Tak jak nie ma ostatecznie wyznaczonych granic państw tak też nie ma granic w sztuce. Przekraczaj je i wyznaczaj nowe.
- Zawsze pamiętaj o innych, szanuj ich jako odbiorców ale też nigdy nie zapominaj o sobie i szanuj siebie jako twórcę.
- Unikaj tego co modne, dobrze widziane i poprawne. Bądź sobą.
- Twórczość to także należne za nią pieniądze. Nie wyceniaj jednak siebie zbyt nisko ani też zbyt wysoko, nie pozwalaj też na to innym.
|