![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Kierownik, prowadzący zajęcia Kierujący: dr hab. Anna Kola Misja pracowni Idea Pracowni wynika z zakresu pojęciowego jej nazwy, odnoszącej się do między dyscyplinarnej twórczości plastycznej w sztuce współczesnej. Misją Pracowni jest kształtowanie szczegółowej, wnikliwej i wrażliwej świadomości formy plastycznej stanowiącej bazę pojęciową i realizacyjną w rozpatrywaniu i tworzeniu cech, związków i układów Inter- i In- dyscyplinariów: <rysunku><rzeźby><malarstwa><grafiki><fotografii><kineform><performance> w dwóch, trzech, czterech, pięciu a nawet sześciu rodzajach relacji i związków siedmiu wyżej wymienionych dyscyplin sztuk plastycznych. Misją Pracowni jest kształtowanie świadomości sztuki bieżącej na bazie poglądowej, plastycznej znajomości jej dzieł z najważniejszych, międzynarodowych wystaw w Europie i kraju. Opis wybranych zagadnień Pracownia Interdyscyplinarna programuje treści kształcenia i obsługuje dydaktykę następujących przedmiotów studiów na Wydziale Sztuk Pięknych UMK i kierunkach:
Aktualia Sztuki w multimedialnym wykładzie video, prezentują i referują dzieła i zjawiska sztuki bieżącej z ostatnich, najważniejszych wystaw, m.in.: Biennale di Venezia, Documenta w Kassel, berlińskie i praskie Biennale, Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie i Triennale Grafiki w Krakowie oraz Biennale Sztuki Mediów WRO we Wrocławiu. Struktury Wizualne dla Grafiki podejmują podstawową problematykę struktur całokształtu plastyki: światła, barwy, bryły, faktury, linii, przestrzeni i ruchu oraz czasu w kosmicznych aspektach wizualnych ruchu wirowego i ruchu obiegowego Ziemi. Działania Interdyscyplinarne w pierwszym etapie dyskursywnie rozpatrują i praktycznie, plastycznie testują oraz ćwiczą możliwości kreacji interdyscyplinarnej w opozycjach, na stykach i w związkach tradycyjnych i nowych dyscyplin sztuk plastycznych: rysunku, rzeźby, malarstwa, grafiki, fotografii, kineform oraz performance. W drugim etapie wprowadzają w praktykę myślenia i działania artystycznego w obrębie konwencji i koncepcji sztuki. Powstają prace studenckie o wysokim stopniu ogólności i syntezy problematyki artystycznej. Przykładowe tematy ideowych opozycji to:
- mimesis><abstractio;
- realność><nierealność; - ruch><bezruch=kinostatyka; - osobowość><bezosobowość; - genesis><post; - <pop-ezo-sacrum>. Ostatni semestr tego przedmiotu służy ćwiczeniu dyspozycji performatywnych w realizacji cotygodniowych performance’ów. Realizacje Interdyscyplinarne w pierwszym etapie podejmują problematykę wzbogacania zastanych dzieł plastyki sferą - dźwięku, słowa, muzyki - do postaci audiowizualnych. W drugim etapie powstają prace relacjonujące najbliższe środowisko ludzkiego życia i sztuki z intencją ich adoracji i kulturotwórczego przekształcania. Ostatni semestr wprowadza w praktykę myślenia artystycznego na użytek dyplomu. Uświadamia współczesne, najogólniejsze idee i ideologie – strategie sztuki bieżącej. Studenci tworzą symboliczne obiekty i działania skupione na pięciu podstawowych problemach egzystencji artysty w środowisku własnym i odbiorców, tj.:
-<obojętność><zaangażowanie>;
-<samotność><popularność>; -<akademizm><awangardyzm>; -<tradycja><nowoczesność>; -<sztuka><komunikacja>. Pracownia prowadzi interdyscyplinarne dyplomy artystyczne. Umiejętności, wiedza, praktyka Absolwent cechuje się świadomą i wielo- zmysłową wrażliwością plastyczną w pełnym zakresie percypowanej i wytwarzanej plastyki. Posiada rozwiniętą wiedzę na temat możliwości i ograniczeń tradycyjnych i neo-medialnych dyscyplin sztuk plastycznych w uprawianym interdyscyplinaryzmie. Świadomie i intencjonalnie wytwarza prace plastyczne i audiowizualne cechujące się interdyscyplinarnością, odpowiednią dla złożoności i potencjału twórczego sztuki aktualnej. |